עצים וגזעים לטאבון - 5 דברים שלא ידעתם



למי שמשתמש (כמוני) בעצים לבישול ואפייה בטאבון, חשוב לדעת שקיימים עצים שהשימוש בהם עלול לשחרר כימיקלים מסוכנים למזון המבושל בטאבון, להקשות על שמירת הטמפרטורה או להשאיר הצטברות פיח מסוכן.


להלן חמישה דברים שכדאי לדעת ברכישת עצים לטאבון



1. מהם העצים הטובים ביותר לשימוש בעצי הסקה


הסוגים הטובים ביותר לשימוש בטאבון הם אלון, מייפל, אשור, ליבנה, אורן (הנפוץ ביותר בארץ) ואקליפטוס.

אלון הוא ככל הנראה הבטוח ביותר, קל למצוא אותו ומפיק חום גבוה יותר מכל העצים. העצים הקשים יכולים לשקול עד פי שלושה מעצים רכים, כך שהם משחררים יותר חום (BTU) עבור הנפח שלהם.
עצי פרי הם גם פופולריים ביותר, כולל תפוח, שקד, דובדבן, היקורי (גדל בעיקר בארה"ב), אגס, ופקאן. יתרון נוסף של עצי פרי הוא ניחוחם. כמה מהפיצריות הידועות ביותר משתמשות בעץ תפוחים מכיוון שהוא מפיק חום גבוה מאוד ובעל ארומה וטעם נהדרים.

2. באיזה עצים אסור להשתמש?


לעולם אל תשרוף עצי למינציה, קרשים שמטופלים בלחץ (כמו פרקטים) או כל דבר שצבוע או טופל כימית או מודבק. לגבי משטחים - אם אינך בטוח אם העץ טופל כימית, זרוק אותו. אינך רוצה את הרעלים האלה באוויר או באוכל שלך.

אסור להשתמש בפחם בטאבון שלכם. פחם מייצר יותר פחמן חד חמצני מאשר להסקה. מכיוון שאי אפשר להבחין בפחמן חד-חמצני ללא ציוד מיוחד, זהו נושא בטיחותי ולכן מסוכן.
כמו כן, עצים שמייצרים שרף אינם מתאימים לטאבון מכיוון שהם מייצרים המון פיח שעלול להידבק באוכל.


3. לח או יבש?


עץ שנחתך טרי, או "עץ ירוק", דומה לספוג שקוע במים; יש לייבש אותו או "לתבל" לפני שניתן יהיה להשתמש בו. התבונן בעץ שלך. אם הקצוות החתוכים של העצים התכהו (הפכו לאפורים) עם סדקים רדיאליים קטנים, פירוש הדבר שהעץ יבש ומוכן לשימוש. 


תכולת לחות הנמוכה מ -15% היא למעשה יבשה מדי לשימוש בטאבון. עץ יבש יתר על המידה ימיר אנרגיית חום לעשן ולכן יבזבז אנרגיה ללא תועלת.


4. חיתוך ושימוש בעצים

חל איסור לבקע/לגזום עצים מיערות ללא היתר של יערן. יש להגיש בקשה באתר קק"ל ורק לאחר קבלת ההיתר ניתן לאסוף גזם או לבקע עצים מגזעים שהופלו לצורך עבודות ייעור.

אם גזמתם ענפים או גזעים לשימוש עצמי, יש צורך לייבש אותם בין חצי שנה לשנה, בהתאם לתנאי מזג האוויר. מטרת הייבוש היא להוציא את הלחות והרטיבות כדי שהעץ יישרף בשלמותו ולא יוציא עשן ופיח.
עץ חתוך יתייבש מהר יותר מעץ שלם.

החיתוך המתאים ביותר הוא לגודל המתאים לפתח של הטאבון שלך. יש כאלו שמעדיפים פלחים (רבעים) ויש כאלו שמכניסים גזע שלם ללא חיתוך. ייבוש של פלחים (כמו בתמונה) יזרז את תהליך הייבוש ויקח כ-3-4 שבועות.

בעת השימוש בגזעים בטאבון יש להימנע משרפת יתר - מצב שבו הלהבות בורחות מפתח הטאבון, זה עלול לגרום לנזקים בדלת הטאבון ולמבנה עצמו וכמובן לשרוף את האוכל.


5. אכסון עצים לטאבון

מאוד חשוב לאכסן את העצים במקום יבש וללא לחות, אין להניח אותם על הקרקע כדי שלא יספגו לחות ורטיבות. אם אין לכם מחסן לעצים אז חשוב מאוד להניח יריעה אטומה על הגזעים כדי שיתייבשו באוויר הפתוח ולא יירטבו.

טיפ לייבוש עצים: לאחר השימוש בטאבון וכשאש כבר שכחה, ניתן להכניס גזעים לחים/רטובים והחום שנשאר בטאבון יזרז את תהליך הייבוש שלהם.


מחפשים ספקי עצים לשימוש בטאבון או להסקה? 
רוצים לדעת איך בונים טאבון ביתי?

הצטרפו לקהילה שלנו בפייסבוק - https://www.facebook.com/groups/tabun/

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדריך לבניית טאבון

פרלייט או ורמיקולייט? איך בונים טאבון?